In opdracht van Rijkswaterstaat Noord-Nederland hebben we dit najaar werkzaamheden uitgevoerd aan de A7. De kwaliteit van het asfalt tussen de knooppunten Joure en Heerenveen degradeerde snel en had grootschalig levensduurverlengend onderhoud nodig. We hebben de werkzaamheden in relatief korte tijd uit kunnen voeren.
De deklaag van het complete tracé is vervangen. Voordat we hiermee aan de slag gingen, is het gehele wegdek gescand. Hieruit is naar voren gekomen dat er diverse zonken in het asfalt
aanwezig waren. Deze verzakkingen zijn er uit gehaald door verdiepte bakken te frezen en de tussenlagen opnieuw op te bouwen en uiteindelijk het alignement van de weg te herstellen.
Geoptimaliseerde afwatering
Zes kunstwerken zijn gefreesd en vervolgens geript. Nadat het asfalt op deze manier geheel is verwijderd, is het dek gereinigd en grondig geïnspecteerd op betonschade. Deze schades zijn hersteld. Om voor waterdichtheid te zorgen hebben we een SAMI-laag toegepast waarop dicht asfaltbeton (DAB) is aangebracht. Zo is het betonnen dek goed beschermd is tegen het indringen van chloriden.
Op sommige delen langs de A7 was sprake van slechte afwatering. Bij hevige regenval konden hierdoor zelfs gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom hebben we alle bermen verlaagd zodat het water horizontaal uit het nieuwe ZOAB kan treden. Bij alle kunstwerken is het HWA-systeem vervangen. Zo wordt het hemelwater overal nu weer goed weggeleid.
De bestaande geleiderail is grondig gecontroleerd en gespiegeld aan de richtlijnen. Alle geleiderail is verwijderd, hersteld en opnieuw geplaatst. Daarmee voldoet de vernieuwde rail weer aan alle richtlijnen.
Ideale voegen
In opdracht van Rijkswaterstaat hebben we een tradeoff analyse laten opstellen, waarmee voor elk kunstwerk de meest ideale voeg is bepaald. Dit is gedaan op basis van zowel de kenmerken van het kunstwerk zelf als de geluidsarme en duurzame kwaliteiten van de voeg. Zo sluiten de voegen en de kunstwerken letterlijk en figuurlijk perfect op elkaar aan.
Om de doorstroming van het verkeer zo veel mogelijk te waarborgen is er gekozen om te werken in een 4-0 systeem, waarbij het gehele verkeer over één rijbaan wordt geleid. Het werk is uitgevoerd in vier fases. Tussen de fases zijn er een aantal nachtafsluitingen geweest om het 4-0 systeem om te bouwen en doorsteken te creëren.
Er is met verschillende partijen gewerkt om het werk soepel en snel af te ronden. Zo heeft onze partner TCN Infra Nederland B.V. alle lussen vervangen. Alhoewel de voorbereidende werkzaamheden al halverwege augustus zijn gestart, zijn de daadwerkelijke onderhoudswerkzaamheden in oktober en november uitgevoerd.
In de laatste fase van de werkzaamheden is bij één van de voegovergangen betonrot aan de onderliggende constructie aangetroffen. In overleg met Rijkswaterstaat is besloten om deze onderliggende schade te herstellen. Zo kan verdere schade en een mogelijk gevaarlijke situatie worden voorkomen. Hierdoor zijn de werkzaamheden later afgerond dan gepland.
Op het hoogtepunt waren dagelijks zo’n honderd medewerkers betrokken bij de werkzaamheden. Dankzij hun inzet kon het werk ondanks de vertraging toch in kort tijdsbestek voltooid worden. Een prestatie van formaat, waardoor de 25.000 dagelijkse weggebruikers weer kunnen profiteren van een veilige en vlakke A7.