Het was een indrukwekkend gezicht: maar liefst 192 wielen waren er per brugdek voor nodig om deze te verplaatsen en in te rijden in het nieuwe viaduct Haskerveldweg bij Joure.

Vrijdag 2 maart 2018 zijn de buitenste twee dekken van elk 1120 ton op de eerder geplaatste landhoofden bevestigd, zaterdagochtend 3 maart werd het middelste - en laatste - deel (815 ton) door Sarens ingereden waardoor het knooppunt er bijna een viaduct bij heeft. Zo ver is het nog niet, de op- en afrit en de snelweg die er onderdoor komt te liggen moet nog worden aangelegd maar de contouren van het nieuwe knooppunt worden duidelijk zichtbaar. 

Daar was het publiek uit de omgeving getuige van en het trotseerde de winterse kou om het spektakel, onder leiding van ons als hoofdaannemer, van dichtbij te bekijken. Daar waren we op voorbereid en daarom boden we alle belangstellenden een stevige kop erwtensoep of een warme bak koffie en een gevulde koek aan en tijdens de werkzaamheden kon men vragen stellen over het proces, materiaal of bijvoorbeeld de samenstelling en werking van snelhardend beton.

 

  • DSC08025-PKP.jpg
  • DSC08049-PKP-web.jpg
  • DSC08069-PKP-web.jpg
  • DSC08074-PKP-web.jpg
  • DSC08094PKP-web.jpg
  • DSC08113pkp-web.jpg
  • DSC08120PKP-web.jpg
  • DSC08122pkp-web.jpg
  • DSC08131-PKP-web.jpg
  • DSC08132-PKP-web.jpg
  • DSC08135pkp-web.jpg
  • DSC08137PKP-web.jpg
  • DSC08139PKP-web.jpg
  • DSC08155pkp.jpg
  • Helicopterview-Extern-Bonestro-PKP.jpg
  • IMG_1757PKP-web.jpg
  • IMG_1759pkp-web.jpg
  • IMG_1761PKP-web.jpg
  • IMG_1763PKP-web.jpg
  • Lego-Extern-Bonestro-PKP.jpg

 

Op Knooppunt Joure hebben we woensdag 21 februari 2018 de landhoofden van het nieuwe Haskerveldweg viaduct ingehesen. Deze imposante betonnen elementen wegen 185 ton en werden door 700-tons kranen geplaatst, een precisieklus op de centimeter nauwkeurig. In week 9, op vrijdag 2 en zaterdag 3 maart gaan we de brugdekken inrijden. Deze dekken worden in delen geplaatst en staan momenteel klaar op reusachtige stempels. 

  • DSC07945-PKP-klein.jpg
  • DSC07975-PKP-klein.jpg
  • DSC07995-PKP-klein.jpg
  • DSC08011-PKP-klein.jpg
  • IMG_1730-PKP-klein.jpg
 

De werkzaamheden aan Knooppunt Joure bevinden zich in een stroomversnelling. Er wordt hard gewerkt aan de realisatie van het nieuwe knooppunt. Bekijk hieronder dronebeelden welke eind september 2017 zijn gemaakt.

Op Ameland zijn we in opdracht van Rijkswaterstaat bezig met het baggeren van de vaargeul naar Ameland. Deze wordt steeds moeilijker begaanbaar doordat deze dichtslibt met zand en grind. Hierdoor loopt bijvoorbeeld de veerdienst van en naar het eiland vertragingen op.

De vaarroute Holwerd-Ameland loopt door een vaargeul, een route tussen zandbanken in, is ongeveer twaalf kilometer lang en bestaat uit meerdere bochten.

Omrop Fryslân doet hiervan regelmatig verslag en daarin zijn ook fragmenten van de baggerwerkzaamheden te zien zoals bijvoorbeeld in de aflevering hieronder van de Oertocht 27 september.

Bekijk hier alle afleveringen van de Oertocht. (bron Omrop Fryslân)

 

In opdracht van de Bestuurlijke Alliantie A6/A7 Knooppunt Joure werkt Gebr. van der Lee als hoofd-aannemer aan een nieuw en veilig knooppunt. Er worden tunnels en fly-overs gebouwd. Een buitengewoon indrukwekkend werk.

In juli 2017 werden de laatste liggers van de fly-overs bij de A6 geplaatst, dit onder grote publieke belangstelling waarvoor we een uitkijkpunt hadden gecreëerd en een tribune hadden geplaatst. Gedurende een aaneengesloten periode van negen avonden en nachten waren er dagelijks gemiddeld twee- tot driehonderd bezoekers die onder het genot van een klein ontbijt het indrukwekkende schouwspel op veilige afstand konden volgen. In totaal zijn er tien velden met elk acht liggers gelegd ten behoeve van twee fly-overs. De zwaarste ligger woog 136 ton en was 50 meter lang. Lees meer over knooppunt Joure op onze projectpagina.

Met name vanuit de lucht is het imposante kunstwerk goed te zien en vooral het plaatsen van de liggers die tot soms wel 50 meter lang zijn. Bekijk de onderstaande videos voor de beelden en interviews. 

 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11