Gebr. van der Lee assisteert brandweer tijdens duinbrand

De medewerkers van ons steunpunt op Schiermonnikoog hebben donderdag bijgedragen aan het bestrijden van een grote natuurbrand op het westelijk deel van het Waddeneiland. Rond 15.00 werd het sein ‘brand meester’ gegeven. 

Door Peter Kars

Donderdag 28 juli - De brand is rond half twee door nog onbekende oorzaak ontstaan, er geldt al langere tijd een rook- en vuurverbod in het natuurgebied. Volgens een woordvoerder van de brandweer breidde het vuur zich erg snel uit waardoor er werd opgeschaald. Een groot deel van het gebied werd afgezet en toeristen werd gevraagd om de westpunt van het eiland te mijden. Door de grote rookontwikkeling en de hitte was er een gezondheidsrisico en was het moeilijk ademen, aldus een ooggetuige.

   Het vuur verspreidde zich in een groot natuurgebied dat niet makkelijk toegankelijk is en daarom werd een vliegtuig ingezet om de omvang van de brand in kaart te brengen. Volgens een woordvoerder van Natuurmonumenten was er al een tijdje een reële angst voor brand in de droge duinen. Hij verwacht overigens dat de natuur zich zal herstellen. 'In het gebied zijn geen bijzondere planten of dieren en de natuur komt na zo'n brand altijd wel weer terug’, aldus de boswachter tegen de aanwezige media. 

   Behalve de inzet van de lokale brandweer en boeren heeft ook Gebr. van der Lee geholpen bij de bestrijding van de brand. Collega Chris Talsma, beheerder van ons steunpunt, bericht: ‘Wij hebben een brandgang geklepeld om het vuur eventueel te stoppen. Ook heeft een collega geassisteerd met de vuurzweep.’ Een vuurzweep bestaat uit een houten steel waaraan een aantal metalen strippen in waaiervorm is bevestigd en wordt gebruikt om beginnende brandjes en vonken te doven. Het vuur wordt hiermee platgeslagen zonder dat er zuurstof bij komt. 

Bronnen: websites van Omrop Fryslan, de NOS en RTV Noord, Gebr. van der Lee - Chris Talsma (beheerder Steunpunt Schiermonnikoog).

VEILIGHEID BIJ CALAMITEITEN VERGROOT

Een belangrijk onderdeel van het prestatiecontract Limburg (perceel Zuid-Oost) is het calamiteitenmanagement. Bij het ontstaan van een calamiteit wordt direct door de weginspecteur de calamiteitencoördinator van Gebr. van der Lee gewaarschuwd.

   De eerste maatregel is het waarborgen van de veiligheid van de wegwerkers, de weginspecteur(s) en de weggebruikers. Voor de wegen zonder rijstrooksignalering betekent dit dat direct een ‘RAIN-afzetting’ wordt geplaatst. RAIN staat voor Rijdende Afzetting In de Nacht. Oorspronkelijk werd de RAIN ingezet bij nachtelijke wegwerkzaamheden maar dankzij de verbetering van de kwaliteit van de LED-schermen wordt de RAIN ook overdag ingezet. De Rain bestaat uit een vrachtwagen met een botsabsorber en drie verkeersmaatregelenbussen met aangekoppelde waarschuwingsaanhangwagens. Dit betekent een inzet van vier personen die de RAIN naar de plek van de calamiteit moeten brengen en de absorber en waarschuwingswagens op de juiste onderlinge afstand moeten plaatsen (300m).

   Op het prestatiecontract Limburg heeft Gebr. van der Lee als noviteit een botsabsorber met een ‘bok’ (RAIN-trailer) aangeschaft. Dit betekent dat vier afzonderlijke voertuigen vervangen worden door een complete set van één vrachtwagen met botsabsorber en de bok (zoals dat in de wandelgangen wordt genoemd). Vanuit de cabine van de vrachtauto kunnen de onderstellen worden losgekoppeld en worden geplaatst door middel van een hydraulisch systeem dat de poten onder de wagen uitschuift. Vanuit de cabine kunnen ook de fullcolour LED-schermen worden ingesteld. De schermen op de foto zijn overigens slechts een deel, want een scherm kan worden uitgeschoven tot twee keer de hoogte zoals hier te zien is.

   Het grote voordeel van deze set is dat in plaats van vier personen er slechts één persoon beschikbaar hoeft te zijn. Belangrijkste is echter dat de veiligheid wordt vergroot doordat niemand het voertuig hoeft te verlaten omdat alles vanuit de cabine wordt geregeld. Daarnaast kan er efficiënter worden gewerkt waardoor de afzetting er eerder staat en daardoor de weg sneller kan worden vrijgemaakt. Uiteindelijk leidt dit  aspect tot minder hinder voor de weggebruiker.

   De complete set (botsabsorber en bok) staan permanent gestationeerd op het steunpunt Heel tenzij het in gebruik is bij calamiteiten in het areaal op het prestatiecontract Limburg.

 

HOPPER DREDGER MARINUS G

Nadat de sleephopperzuiger is overgeschilderd in onze eigen kleur rood is het schip woensdag 27 juni jongstleden van Harlingen Haven naar haar vaste ligplaats op onze tankterminal in Dordrecht gevaren. 

 

 

 

 

Impressie Joure 7 juni 2018



 

 

Flevokust Haven: eerste vrachtschip meert binnenkort af!

Zoals we eerder berichtten zijn we in opdracht van Provincie Flevoland hoofdaannemer voor de aanleg van overslaghaven Flevokust Haven.

Nu, anderhalf jaar verder liggen het haventerrein en de door ons gebouwde golfbreker ten noorden van Lelystad aan en op het IJsselmeer en nadert het project zijn eindfase. Terwijl we hard werken aan de voltooiing van dit oer-Hollandse stuk landwinning zal binnen enkele dagen het eerste vrachtschip in de multimodale haven afmeren en aanmeren aan de eerste 200 meter kade die gereed is.

Het project bestaat uit de aanleg van een buitendijkse multimodale overslaghaven met containerterminal met daaraan gekoppeld een industrieterrein ten noorden van Lelystad. Met de haven versterkt Flevoland haar positie aan het water als logistiek knooppunt. De haven komt te liggen op hoofdvaarroutes van het westen naar het noorden van Nederland met aansluiting op de Europese transportcorridors. Door vervoer over water zijn er minder vrachtauto’s over de weg nodig waardoor de nu zwaarbelaste infrastructuur wordt verlicht. Ook vormt Flevokust de start van Lelystad als een te ontwikkelen agrarische hub: een centrale plek voor transport en overslag van agrarische producten uit Flevoland naar internationale havens. 

Klik hier voor de impressie die Omroep Flevoland maakte.

Illustraties Provincie Flevoland 

 

  • 1
  • 2
  • 3