Onderhoud Elisabeth J


Wanneer een schip vanwege het zoute water een jarenlange aanhechting van vuil en roestvorming ondergaat is groot onderhoud noodzakelijk. Onlangs hebben we onze bitumentanker met een speciale hogedrukreiniger laten reinigen, zogenaamd hydrojetting. Met deze vorm van hogedrukreiniging wordt het schip klaargemaakt voor een nieuwe, beschermende verflaag.

Hydrojetten
Dit is een methode van waterstralen via waterjet met een druk van maar liefst 2000 bar. Dankzij deze krachtige techniek is het mogelijk om de zwaarst verontreinigde en roestige oppervlakken volledig te ontroesten en blank te stralen. Op deze manier ontstaat er een goede hechting voor een nieuw verfsysteem. De hydrojet-cleaning wordt zowel voor het scheepsruim als voor het onderwaterschip toegepast. Na het reinigen en het ontroesten kan een schip onder hoge kwaliteit worden geverfd.

Voordelen van hydrojetten
De toepassing van hydrojet brengt vele voordelen met zich mee ten opzichte van andere straaltechnieken. Allereerst is het weinig belastend voor het milieu doordat hydrojetten weinig afval, vonkvorming en stof geeft. Daarnaast is de techniek op allerlei locaties toepasbaar, zelfs tijdens slechte weersomstandigheden. Bovendien kan ook zachtere legering als aluminium zonder beschadiging gestraald worden. Het belangrijkste voordeel is dat de oude verflagen volledig worden verwijderd en dat het de aanwezige roest tot op het blanke ijzer compleet verwijdert.

Afwerking
Na het stralen zijn er drie lagen primer aangebracht en vervolgens is de bovenkant van de Elisabeth J voorzien van de rode aflaklaag. Het onderwaterschip is voorzien van antifouling. Dit zorgt ervoor dat (micro)organismen zich niet of slecht kunnen hechten aan de romp waardoor het onderwaterschip glad blijft en vrij van aangroei. De werkzaamheden in het dok hebben twee weken geduurd.

  • 1
  • 2
  • 3